Pomoc pedagogiczno-psychologiczna (pobierz plik)
Organizacja pracy zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w MP7 w Nowym Sączu
Wychowawca grupy
- koordynuje i integruje pracę w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w czasie zajęć edukacyjnych, i poza nimi
- informuje o przyjętych zasadach pracy z dzieckiem i egzekwuje ich realizację
- integruje grupę z uwzględnieniem dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- kontaktuje się z rodzicami dziecka
- dostosowuje program nauczania, wymagania, kryteria i formy oraz metody pracy do potrzeb dziecka
- pozyskuje informacje o funkcjonowaniu dziecka w grupie , jego sukcesach i porażkach
- uwzględnia w codziennej pracy zasady pracy z dzieckiem
Logopeda
Planuje i prowadzi zajęcia z zakresu logoterapii:
- przeprowadza badania przesiewowe w oddziałach przedszkolnych
- przeprowadza diagnozę zaburzeń mowy;
- tworzy indywidualny program pracy z dzieckiem z zaburzeniami mowy
-realizuje program pracy kompensacyjno-korekcyjne
-informuje wychowawcę o etapie terapii, efektach i trudnościach
Zajęcia gimnastyki korekcyjnej
Planuje pracę i prowadzi zajęcia gimnastyki korekcyjnej
- opracowuje program pracy dostosowany do potrzeb i możliwości ucznia
- informuje o przebiegu terapii wychowawcę grupy
- współpracuje z rodzicami dziecka w realizacji celów gimnastyki korekcyjnej
Psycholog
Prowadzi badania i działania diagnostyczne:
- diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka
- realizuje rożne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- prowadzi zajęcia terapii indywidualnej lub grupowej
Dokumentacja pracy zespołów:
- badania przesiewowe logopedyczne , gimnastyki korekcyjnej
- opracowania zespołu będące efektem pracy zespołu oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- karty indywidualnych potrzeb
- plany działań wspierających
Zapisy w statucie przedszkola uwzględniają ustalenia w sprawie:
• składu zespołów ds. organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• podziału zadań pomiędzy członków zespołu,
• kompetencji osoby koordynującej pracę zespołu,
• harmonogramu pracy
Harmonogram pracy zespołu
Działania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmują wszystkie etapy pracy zorganizowanej; od planowania poprzez realizację do oceny efektywności działań.
Rozporządzenie nie określa wprost minimalnej liczby spotkań (zespół spotyka się „w miarę potrzeb”). W praktyce, co najmniej trzy spotkania w ciągu okresu.
Kolejne spotkania |
Cel |
Termin |
Efekty |
Pierwsze spotkanie |
Analiza opinii, orzeczenia lub uzasadnienia informacji o potrzebie udzielenia pomocy dziecku oraz zlecenie dodatkowych badań służących np. wieloaspektowej ocenie funkcjonowania dziecka |
Niezwłocznie po uzyskaniu orzeczenia, opinii lub informacji o tym, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno -pedagogiczną. |
Określenie i przedłużenie dyrektorowi przedszkola zalecanych form, sposobów i okresu udzielania pomocy pedagogiczno -psychologicznej |
Drugie spotkanie |
Opracowanie planu działań wspierających dziecko lub Indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego |
Po ustaleniu przez dyrektora przedszkola form, sposobów i okresu udzielania pomocy psychologiczno -pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. |
Plan działań wspierających dziecko lub indywidualny program edukacyjno - -terapeutyczny |
Trzecie spotkanie |
Ocena efektywności form pomocy psychologiczno -pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym. |
Przed opracowaniem arkusza organizacji, tj. do 31 marca w roku szkolnym lub po zakończeniu danej formy pomocy psychologiczno -pedagogicznej, ewentualnie po otrzymaniu wniosku rodziców lub wychowawcy |
Wniosek w sprawie kontynuacji zajęć, ich zakończenia lub zmiany formy pomocy pedagogiczno -psychologicznej. |